Voeding

Noten en zaden binnen een koolhydraatarm dieet

posted by Gerard oktober 16, 2017 0 comments
istock_70973087_xlarge

Wanneer je gaat afvallen met een koolhydraatarm dieet, ga je veel van je huidige voeding van tafel vegen. Veel van wat we vandaag de dag nuttigen, zit vol met koolhydraten. Die producten dragen zeker niet bij aan de gezondheid en ook al helemaal niet aan het afvallen.
Een bekend alternatief binnen een koolhydraatarm dieet voor veel ongezonde tussendoortjes zijn de categorie noten en zaden. Deze bieden heel veel mogelijkheden voor mensen die willen afvallen.

Eiwitten
In noten en zaden zitten veel eiwitten. Ze zijn dan ook erg in trek als powerfoods. Deze eiwitten hebben een spierversterkende functie. Ze helpen spiermassa sneller te groeien en te ontwikkelen. Mensen die veel eiwitten eten krijgen bovendien op een andere manier energie geleverd dan wanneer je veel koolhydraten eet. De energie is minder schadelijk en houdt minder veel vet vast.
Je kunt noten en zaden zo uit de hand eten, maar ook prima verwerken in tal van gerechten. Ook zijn er producten te vinden op basis van noten en zaden, zoals notenburgers. Die kun je zo eten en zijn een uitzonderlijk goede bron van eiwitten.

Walnoten
Een bekende vorm van noten die je zo uit de hand kunt eten en die ook nog eens erg lekker is, zijn walnoten. Deze kun je gewoon in de supermarkt kopen, zijn van nature onbewerkt en zorgen er dus voor dat je een goede bron van energie binnen krijgt. Walnoten zijn niet echt te gebruiken in gerechten, maar als je goed zoekt vind je ongetwijfeld recepten waarbij je walnoten kunt inzetten.

Hazelnoten en amandelen
We scharen hazelnoten en amandelen onder één kopje, maar het zijn verschillende noten. Wat ze wel gemeen hebben is dat je van zowel hazelnoten als amandelen meel kan maken. Die meel kan de basis zijn voor tal van gerechten die je niet kan maken omdat ze koolhydraatrijk zijn. Met amandelmeel en hazelnootmeel lukt het je bijvoorbeeld prima om een koolhydraatarme cake of taart te bakken. Zelfs een koolhydraatarm brood is niet ondenkbaar. Die kun je dan weer inzetten als gezond tussendoortje of zelfs als ontbijtgerecht.
Verder kun je hazelnoten en amandelen gewoon zo eten. Lekker uit het handje voor tussendoor, als je een keer trek hebt.

Chiazaad en lijnzaad
Er zijn ook diverse zaden die perfect passen binnen een koolhydraatarm dieet. Chiazaad en lijnzaad staan ook bekend als eiwitrijke producten en worden veel gebruikt in zowel salades als smoothies. Het voordeel van chiazaad en lijnzaad is dat ze je in korte tijd heel veel energie kunnen leveren en dat je er meer eiwitten door geleverd krijgt. Daarbij zorgen zowel chiazaad als lijnzaad voor een lekkere bite aan voeding en kun je er eindeloos mee variëren.

Samenvatting
Noten en zaden zijn een prima toevoeging aan zowel een koolhydraatarm- als een eiwitdieet. Je hebt veel verschillende soorten noten en zaden, waarvan walnoten, amandelen, hazelnoten, chiazaad en lijnzaad de meest gebruikte zijn. Je kunt ze toevoegen aan salades of gerechten, ze als basis gebruiken (denk aan de notenburger) of door een smoothie heen mixen. Zo weet je zeker dat je de juiste eiwitten en energie binnen krijgt en perfect kunt blijven afvallen met een koolhydraatarm dieet.

Andere interessante artikelen

Leave a Comment