Individualisering, gezondheid, Neo-ecologie en connectiviteit – dat zijn de huidige megatrends die de wereld waarin we leven in de komende 20 jaar zullen bepalen. Ze beïnvloeden onze levensstijl en hebben zodoende ook invloed op de wijze waarop het interieur, inclusief de badkamerinrichting, wordt vormgegeven en ingevuld. De toekomstige wooninrichtingen moeten aan hoge eisen voldoen, niet alleen op het gebied van kwaliteit van leven en welzijn maar ook op het gebied van ecologisch zinvol en technische innovatie. De badkamer maakt actief deel uit het leven en de leefruimte als een plaats die substantieel bijdraagt aan het geestelijke en lichamelijke welzijn. Tegen deze achtergrond, heeft Villeroy & Boch samen met Grohe een uitgebreide studie over de ontwikkeling van de badruimte tot aan 2034 uit laten voeren. Het resultaat is een potentiële visie op sanitair en het inrichten van de badkamer die laten zien hoe de voornoemde trendlijnen deze ruimte in de toekomst mogelijk kunnen gaan beïnvloeden en vormgeven.
De Multi-ID badkamer
In de Multi-ID badruimte wordt de trend van individualisering, met modulaire, open systemen, consequent voortgezet. De badkamer is individueel voor elke gebruiker op basis van het principe van de absolute flexibiliteit. Dit is mogelijk omdat de gehele inrichting gedigitaliseerd en geautomatiseerd is middels gebruikersprofielen voor het sanitair of in de verlichting. Er zijn ook nieuwe technologieën die handmatige processen vervangen: Tijdens het douchen de gewenste shampoo of lotion direct afgegeven vanuit de hoofddouche en een lichaamsdroging door een föhn in de douchecabine. Of de non-contact wc-spoeling waarbij het gebruik en de duur van het gebruik bepalend is voor het activeren van het juiste spoelproces. Niet alleen comfortabel, maar ook generatie vriendelijke, voor ouderen zal de wastafel en het toilet automatisch omhooggaan, handgrepen komen uit de muur en de badkamertemperatuur wordt iets opgevoerd. Terwijl bij de peuters het sanitair juist automatisch naar een lagere positie gaan, en op de badkamertegels en -meubels verschijnen kleurrijke ontwerpen.
Healthness badkamer
De tweede visie is een uitbreiding van de wellness badruimte naar een Healthness badkamer. Het is gebaseerd op de megatrend gezondheid en biedt de gebruiker de mogelijkheid om een personal gezondheidscentrum vorm te geven. Met onzichtbaar geïntegreerde biosensoren is het mogelijk om de beschikbare lichaamsgegevens – tot op moleculair niveau te monitoren. Via de analyse van de urine in het toilet worden parameters zoals bloedsuiker, hormonen of pH en bacteriële infecties gemonitord. Elektrische tandenborstels meten, dankzij timers en sensoren, niet alleen de controle op het juist toepassen, maar onderzoeken ook het speeksel. Nieuwe medische technologie maakt het mogelijk om de functie van de lever, hart, schildklier of nieren te analyseren. Gezichtsuitdrukking en houding, in combinatie met speciale technologie en software die in de spiegel is geïnstalleerd, analyseert de houding en herkennen spanningen of problemen bij het bewegen. De Healthness badkamer verwerkt een verscheidenheid aan individuele gegevens tot betekenisvolle, duidelijke en begrijpelijke informatie. Er wordt gebruik gemaakt van intelligente, speelse prikkels en virtuele coaches, animaties of infographics die de gebruikers motiveren om te handelen.
De Selfness badruimte
In de Selfness badkamer neemt men weloverwogen time-outs en wordt tijd gemaakt voor een gericht herstel. Omdat in de Selfness badruimte niets doet denken aan de koele, puur functionele vormgeving van de badkamer van weleer is deze meer ingericht met materialen die het interieur karakteriseren. Het sanitair en de meubeloppervlakken zijn uitgevoerd in hout of natuursteenlook en de materialen op muren en wanden alsmede de woonaccessoires laten een huiselijke sfeer ontstaan. Bovendien zijn er innovatieve functies aanwezig: Een geavanceerd verlichtingssysteem is voorzien van een individueel afgestemd verlichtingsscenario voor een aangename sfeer. Geuren vermengt met frisse lucht en de straling van warmte zorgen voor een optimaal binnenklimaat. Geluid en beeld zorgen daarbij voor een mentale beleving en ontspanning. De individueel gemeten en waargenomen medische gegevens verbeteren deze mentale beleving nog verder door het toevoegen fysieke rituelen en therapeutische maatregelen: massage, infrarood applicaties, stoom, therapie of yoga-oefeningen, meditatie, autogene training en progressieve ontspanning van de spieren. Met de nieuwe badkamercollectie Vivia zet Villeroy & Boch al een stap in de richting van een dergelijke Selfness badkamer.
Alles op basis van nul-emissie
Natuurlijk maakt duurzaam gebruik en volledig hernieuwbare energie in combinatie van een intelligent energiebeheer ook onderdeel uit van de toekomst. De nul-emissie badkamer heeft een positief ecologisch evenwicht en biedt daardoor het hoogst mogelijke comfort aan de gebruiker. Met uitgekiende energieconcepten die volledig autonoom en energie-neutraal opereren wordt de vereiste energie rondom de ruimte zelf opgewekt. De uitrusting van de nul-emissie badruimte staat voor duurzaamheid van het milieu d.m.v. natuurlijke, recyclebare materialen zoals keramiek, glas, natuursteen of hout. Duurzaamheid in de hele levenscyclus van een product en klimaatneutraliteit gedurende het volledige productieproces is een basiseis.